Table of Contents
(Afbeelding: Pexels) Over de wegenbelasting op elektrische auto’s van 2025 en 2026 hebben we al veel geschreven. auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Echter, ook voor hybrides gaat het belastingklimaat veranderen. Vooralsnog is er veel onduidelijk omtrent de regelgeving wegenbelasting op elektrische auto’s en plug-in hybrides. Als het overheidsbeleid niet verandert gaan eigenaren van een EV of hybride veel meer betalen
Bij hybrides is het verschil minder groot. Als je nu een plug-in hybride rijdt met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer, dan krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Dit geldt tot en met 2024. Vanaf januari 2025 wordt dit kortingspercentage verlaagd naar 25 procent.
Vanaf 2026 moet je net als bij elektrische auto’s de volle pond betalen voor je hybride. De korting voor plug-in hybrides op de wegenbelasting bedraagt dan 0 procent - auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Dit betekent dat je meer betaalt voor een BMW 330e dan een 330i - opkoper auto met schade. De plug-in hybride weegt met 1.745 kilogram 240 kilogram meer dan de benzine-330
Voor de plug-in betaal je per 2026 (als de prijzen gelijk blijven) dan 1.052 euro per jaar. Hoewel plug-in hybrides minder uitstoten dan auto’s met enkel een brandstofmotor, helemaal als je veel stekkert, behalen de auto’s veelal niet de opgegeven CO2-cijfers. Uit eerder onderzoek bleek dat een BMW 330 per kilometer niet de opgegeven 36 gram CO2 uitstoot, maar meer dan drie keer zoveel.
Als je met een motorrijtuig (gemotoriseerd voertuig) de weg op wilt, moet je wegenbelasting betalen. Officieel: motorrijtuigenbelasting, afgekort mrb. In principe geldt dit dus ook voor alle auto’s (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be). Er zijn wel een paar uitzonderingen. Zo zijn oldtimers van 40 jaar en ouder vrijgesteld, omdat die auto’s maar weinig kilometers maken
In 2010 kwam de overheid met een vrijstelling voor auto’s met een zeer lage CO2-uitstoot - auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. In de praktijk waren het vooral relatief compacte auto’s met een kleine, zuinige dieselmotor die aan de eisen voldeden. Dit waren de zogenaamde spaardiesels: zuinig in gebruik en ook nog wegenbelastingvrij. Dan waren er voor zakelijk rijders ook nog voordelen op gebied van bijstelling
Overigens kwamen ook de meeste hybrides voor deze vrijstelling in aanmerking, maar het aanbod daarvan was relatief beperkt. Natuurlijk gold de vrijstelling ook voor volledig elektrische auto’s. Die hebben immers helemaal geen (lokale) uitstoot. Destijds waren er nog maar weinig fabrikanten die een volledig elektrische auto aanboden en de actieradius liet ook nog te wensen over.
Om in aanmerking te komen voor motorrijtuigenbelasting moest een auto minstens deels elektrisch zijn aangedreven. De spaardiesels vielen dus buiten de boot en de eigenaren ervan moesten de volle wegenbelasting gaan betalen. Ook sommige hybrides waarvan het officiële gemiddelde verbruik ‘te hoog’ was, vielen buiten de vrijstelling (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be). De vrijstelling voor de wegenbelasting gold dus alleen nog voor volledig elektrische auto’s en zeer zuinige hybrides
Volledig elektrische auto’s bleven daarmee gegarandeerd vrijgesteld, maar bij de hybrides voldeden op een gegeven moment alleen nog de meest zuinige plug-in hybrides aan de eisen voor vrijstelling. In 2020 ging de huidige regeling in werking. Sinds dat jaar is het zo dat volledig elektrische auto’s altijd een vrijstelling van de wegenbelasting hebben.
Een hybride kan dus niet meer vrijgesteld zijn, maar krijgt wel 50% korting op de wegenbelasting. Deze regels gelden tot en met 2024 - auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Na 2024 verandert een hoop voor de vrijstelling van wegenbelasting voor (deels) elektrische auto’s. Het halftarief voor plug-in hybrides komt per 2025 geheel te vervallen. Voor alle auto’s die niet volledig elektrisch zijn, betaal je per 2025 dus de volle wegenbelasting
Volledig elektrische auto’s zijn per 2025 ook niet meer vrijgesteld van wegenbelasting, maar daarvoor geldt wel een overgangsregeling. In 2025 krijg je voor een volledig elektrische auto namelijk nog 75% korting op de wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je wel het volle tarief. De enige uitzondering zijn elektrische auto’s met waterstof-brandstofcel.
Dat voor volledig elektrische auto’s wat betreft motorrijtuigenbelasting de volle mep betaald moet gaan worden, betekent een flinke extra kostenpost voor de eigenaren ervan. De tarieven voor de Nederlandse wegenbelasting zijn toch al hoog, maar voor elektrische auto’s speelt nog iets mee. auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be (auto verkopen voor export welke papieren). De Nederlandse wegenbelasting gaat op basis van het gewicht van de auto en vanwege hun zware batterijpakketten vallen de meeste elektrische auto’s in een extra hoog tarief
Dan zijn dit nog maar modellen uit de middenklasse. In hogere segmenten lopen de verschillen verder op. auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Om deze verschillen te beperken, wordt nog gekeken of er een afzonderlijk wegenbelastingtarief voor elektrische auto’s kan komen. Uiteindelijk gelden voor dieselauto’s en benzineauto’s ook andere tarieven. Het is op dit moment (2023) echter nog niet bekend of dat afzonderlijke tarief er komt
In plaats van een vast bedrag per maand/kwartaal zoals nu, betaal je vanaf 2030 voor iedere daadwerkelijk afgelegde kilometer. Dit systeem wordt ook wel rekeningrijden genoemd, of kilometerheffing. De exacte invulling van dit plan is op het moment van schrijven (2023) echter nog niet bekend. Zo is nog onduidelijk of dat voor iedereen een vast bedrag wordt, of dat er weer gewichtscategorieën komen of dat er onderscheid wordt gemaakt op basis van aandrijfvorm of uitstoot.
Autorijden wordt in 2024 opnieuw duurder, nu de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM worden verhoogd en diverse steden de parkeertarieven verhogen. Positief is wel dat de onbelaste reiskostenvergoeding opnieuw omhoog gaat en de prijzen van treinkaartjes en -abonnementen gelijk blijven (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be). Business Insider brengt in kaart wat er in 2024 verandert met de bijtelling voor de leaseauto, autobelastingen, verkeersboetes en tickets voor de trein en het vliegtuig
In eerdere delen over verandering voor je portemonnee per 1 januari 2024 stonden we stil bij de zorg, de eigen woning en energiekosten. In dit artikel kijken we naar de wijzigingen op het gebied van reizen met de auto, het ov en het vliegtuig. Een meevaller voor autorijders is dat eerder voorgestelde accijnsverhoging op benzine en diesel niet doorgaat per 1 januari 2024.
Zo gaat de motorrijtuigenbelasting in veruit de meeste provincies omhoog en moet je over de aankoop van een nieuwe auto meer belasting betalen. Voor kopers en eigenaren van elektrische auto’s is het stilte voor de storm (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be) - ik wil mijn auto verkopen. Zij zijn nu nog vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en de wegenbelasting, maar moeten waarschijnlijk vanaf 2025 de portemonnee trekken
Eerst 2024. Bij de belangrijkste veranderingen in de reiskosten kijken we naar de bijtelling voor privégebruik van de leaseauto, de autobelastingen, de onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, de kosten van treinkaartjes en de vliegtaks. Foto: ANP Wie de auto van de zaak ook gebruikt voor privéritten, wordt geconfronteerd met een bijtelling: een bedrag dat bij je belastbare inkomen in box 1 wordt opgeteld.
De bijtelling geldt alleen als je met de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt; bijvoorbeeld om boodschappen te doen, vrienden te bezoeken en op vakantie te gaan - auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Zit je onder die grens, dan ontspring je de dans. Je moet dit dan wel kunnen aantonen met een goede rittenadministratie
Die tarieven blijven komend jaar gelijk. De tarieven voor de bijtelling blijven 60 maanden geldig vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Daarna wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden. De verlaagde bijtelling voor elektrische auto's is niet onbeperkt: er geldt een bovengrens.
Koop je een elektrische auto die duurder is, dan valt een deel van die waarde onder het hogere tarief van 22 procent. Ook hierin komt in 2024 geen verandering. De berekening gaat als volgt. Stel je koopt een auto van 49 (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be).000 euro. De bijtelling wordt dan: 16 procent over de eerste 30.000 euro: 4.800 euro
De totale bruto bijtelling bedraagt dan dus 8.980 euro (4.800 euro + 4.180 euro). Dit bedrag moet je vervolgens bij je salaris optellen en daar belasting over betalen. Stel dat je een inkomen hebt dat lager is dan 75.518 euro, dan val je in de eerste schijf van de inkomstenbelasting en moet je over dat inkomen volgend jaar 36,97 procent betalen.
Dat is 276 euro per maand Voor zonnecelauto’s (elektrische auto’s met zonnepanelen) en waterstofauto’s geldt het verlaagde tarief over de hele catalogusprijs - auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Het maakt daarbij dus niet uit hoe duur die auto is. auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be. Wil je een relatief voordelige auto leasen, dan kun je kiezen voor een zogeheten youngtimer (auto verkopen waardebepaling - autoopkoperbenelux.be). Dat is een auto van minimaal vijftien jaar oud
Navigation
Latest Posts
Wat Nodig Auto Verkopen - Autoopkoperbenelux.be
Je Auto Verkopen - Autoopkoperbenelux.be
Auto Verkopen Wat Moet Je Regelen - Autoopkoperbenelux.be