Achteruitrijcamera Camper  thumbnail

Achteruitrijcamera Camper

7 min read

De herder met zijn geiten en schapen begroet ons en twee lieve honden komen ons gezelschap houden. citroen holiday camper. We horen enkele vogels en voor de rest is het totaal stil. Dat wordt vast een rustig nachtje (citroen holiday camper). Bivak in de zoutmijn In Azilal wonen onze vrienden Paul en Jamiaa en we brengen hen een bezoekje

Jamiaa verzorgt de maaltijden. Haar kookkunsten zijn fantastisch. Een unieke ervaring voor mensen die geen terreinwagen hebben en willen beleven hoe het is om in verschillende terreinen van Marokko te rijden. Neem gerust een kijkje op hun site: http://www. 4x4marokko - citroen holiday camper.nl Paul spreekt Nederlands en hij is altijd bereid om informatie te geven over de reis

We nemen hen mee. Eén van de mannen is de eigenaar van de zoutmijnen en hij heeft gezien dat we er hebben geslapen (citroen holiday camper). Ina vraagt hem of de mijn nog in werking is en hij bevestigt dit. Uit een zak haalt hij een vuistgroot wit doorschijnend zoutkristal, geeft het aan haar en zegt dat ze het zout kan proeven

In Telouet stappen de mannen uit en ze bedanken ons hartelijk voor de lift. De weg naar Azilal duurt nog ruim 3,5 uur. Het landschap verveelt ons geen moment ondanks dat het bewolkt weer is in de bergen. citroen holiday camper. Het weerzien met Paul en Jamiaa is hartelijk. We willen hen uit eten nemen naar een visrestaurant, maar Jamiaa heeft voor ons een tajine met couscous gemaakt

Luxe Camper

Uitzicht op Azilal Na het afscheid van Paul en Jamiaa rijden we vandaag via ‘Barrage Bin El-Ouidane’ naar Imhiouach waar we zullen overnachten bij Saadia en Mustapha. Vorig jaar hebben we deze ‘Maison d’Hôte’ ontdekt. citroen holiday camper. Zeer hartelijk werden we ontvangen door de eigenaren en we kijken er naar uit hen te verrassen met een bezoek van ons

Helaas is de lucht heiig en zijn de kleuren van de bergen wat flets. Aan het eind van de middag parkeert Jeroen de Toy voor de deur. Ina klopt aan en Saadia opent de deur. Ze herkent ons meteen en spontaan krijgen we een warme omhelzing (citroen holiday camper). Voor het avondeten bestellen we een tajine en een salade

Wat een verwennerij, temeer omdat we tijdens de ramadanperiode niet buiten de deur hebben kunnen eten. citroen holiday camper. Tajine met stoofvlees van Saadia Vannacht hebben we uitstekend geslapen en na een uitgebreid ontbijt met Marokkaanse pannenkoeken met honing en boter in onze maag zwaait Saadia ons uit. Onze route gaat vandaag eerst door de bergen, vervolgens via Midelt naar de oase van Ermila voor een bivak

De dikke mist die in de bergen hangt, maakt ogenblikkelijk een einde aan die verwennerij. Het zicht is op sommige plaatsen niet meer dan 30 meter en voorzichtig stijgen en dalen we over de niet al te brede weg (citroen holiday camper). Het voelt zelfs koud aan in de auto en Jeroen zet de verwarming aan

Ford Transit Camper

Als we de bergen uitrijden verdwijnt de mist en zien we het dal voor ons met een strakblauwe lucht. In deze tijd van het jaar is er ook veel groen te zien. We zeggen als zo vaak tegen elkaar:” Wat is Marokko toch mooi.” Vlakbij Ermila draaien we de N15 af en een piste op.

Wat een prachtige plek en zo stil. We installeren ons en al gauw zitten we in de schaduw uit de wind. De stilte duurt niet lang. Twee mannen op een brommer rijden langs ons - citroen holiday camper. “Bonjour!”, roepen we tegelijk naar elkaar. Ze spreken geen Frans, maar we begrijpen dat ze ons nodigen voor het avondeten

Na een paar minuten groeten vijf verlegen jongens van middelbare schoolleeftijd ons vanaf een afstand. Jeroen gebaart hen dichterbij te komen en hij geeft elke jongen een hand en vraagt naar hun namen. Ina krijgt ook een hand van hen. Het is steeds afwachten voor haar of mannen, al dan niet tijdens de ramadan, haar hand willen/mogen schudden.

Na een kort gesprek lopen de jongens naar het dorpje dat achter de heuvel ligt. citroen holiday camper. Ina ziet verderop twee meiden wachten die te verlegen zijn om naar ons toe te komen - Camper inkoop. Ina zwaait naar hen en de meiden zwaaien bedeesd terug. Wat een verschil met de uitbundige kinderen in Senegal en Gambia! ’s Avonds eten we in de auto

“Wat hebben we toch een knus huisje”, zegt Ina. Klein en oh zo fijn! Op 12 april vertrekt onze boot van Melilla naar Almería. Omdat we nog tijd genoeg hebben, blijven we een extra dagje op deze heerlijke plek. De eigenaar van de olijvengaard komt langs in zijn Mercedes Benz 200, een model uit 1980.

Microlino Camper

“Jullie mogen zo lang blijven als jullie willen”, voegt hij er nog aan toe. En ook hij nodigt ons uit om bij hem te eten. Wat ontzettend aardig. citroen holiday camper. Ina legt hem uit dat het elders in Marokko voorkomt dat toeristen een klein bedragje betalen voor een overnachting op een terrein waarvan de eigenaar bekend is

De man luistert aandachtig en zegt met zijn hand op zijn hart: “Jullie zijn niet in Marokko, maar jullie zijn bij mij!” Zo lief. Weer krijgen we bezoek op dit ‘rustige’ plekje, dit keer van een schildpad - citroen holiday camper. Hij wandelt naar de schaduw onder een struik en brengt er de dag door met totaal niets doen

De dag vliegt om. We voelen Europa dichterbij komen. Bivak in de olijfgaard bij Ermila Vandaag rijden we naar onze laatste overnachtingsplaats in Marokko, ‘Camping Ocean View’. We kennen de camping van vorig jaar met naar de ene kant uitzicht op de Middellandse Zee en naar de andere kant op het middelgebergte.

Een eindeloze vlakte waar we vorig jaar en in 2020 doorheen zijn gereden en alleen toegankelijk is met een 4x4terreinwagen. Onderweg zien we mannen op het terras thee drinken - citroen holiday camper. “Hè? Is de ramadan al voorbij?”, vragen we ons af. Dan zouden we eindelijk een nos-nos kunnen drinken. We laten de terrasjes voor wat het is en we rijden in één streep door naar de camping

In nog geen uur rijden we van de camping naar Nador. “De terrasjes zijn open! Eerst gaan we een nos-nos drinken, hoor”, zegt Ina beslist. “Ik ben er helemaal aan toe.” Jeroen is het er volkomen mee eens en in Nador parkeert hij pal voor een moskee. Blij lopen we naar het dichtstbijzijnde terras waar mannen elkaar ontmoeten en samen drinken.

Schotelantenne Camper

Ina neemt plaats naast Jeroen en niemand van de mannen kijkt haar vreemd aan. De nos-nos smaakt heerlijk en met onze laatste munten kunnen we totaal 4 nos-nos kopen. We kunnen ons geluk niet op. citroen holiday camper. Tijdens de Ramadan is veel van de kenmerkende sfeer in de dorpen en steden weg en dus zijn we net zo blij als de andere terrasbezoekers dat alles weer ‘normaal’ is

Vervolgens stroomt het terras weer leeg, omdat iedereen naar de moskee vertrekt. Een kwartiertje later is het terras weer vol - Motorhome opkoper. Na de koffie rijden we naar de grens van Marokko-Spanje. De douaneformaliteiten duren in totaal slechts drie kwartier. We rijden Melilla binnen en wanen ons van het ene op het andere moment in de westerse wereld

Het verschil is enorm, Melilla is zeer Spaans en er is geen spoortje van Marokko meer te ontdekken - citroen holiday camper. We parkeren in de haven waar we overnachten en waar we de boot van Balearia al zien liggen. De klok zetten we twee uur vooruit vanwege 1 uur tijdsverschil met Marokko plus 1 uur zomertijd

Dat is een goed idee. Het is Spanje, dus de winkels gaan laat open (citroen holiday camper). Gelukkig kunnen we terecht op één van de terrasjes waar we na 3,5 alcoholvrije maanden een wijntje nuttigen met Spaanse ham en kaas. Lekker hoor! Daarna verplaatsen we ons 30 meter verderop naar een restaurant, omdat we beiden geen zin hebben om te koken

Camper Van 3500 Kg Naar 4000 Kg In Belgie

Wat heet ‘op tijd’ (Camper opkoper). Voor ons doen is het nog te vroeg om te slapen, maar om een jetlag tegen te gaan, is het het beste om je direct aan de tijd aan te passen. “Welterusten, slaap lekker Vannacht hebben we goed en best lang geslapen op de parkeerplaats (citroen holiday camper). Het is handig om de dag van tevoren al bij de boot te zijn

De boot vertrekt op tijd en na 6,5 uur varen, arriveren we in Almería. citroen holiday camper. In het donker rijden we 30 km naar het dorp Cabo de Gata voor de overnachting. Aan de rand van het dorp is een grote parkeerplaats aan zee waar we de Toy parkeren bij de vele witte campers